Forslag til skoleplan
|
Skolens overordnede målsætninger som ledelse og personale vil arbejde for i det kommende skoleår. |
|
|
Overordnede målsætninger |
Kommunale målsætninger
|
Beskrivelse
|
Kerneopgave |
Ladegårdsskolen en specialfolkeskole og fritidshjem til børn og unge i den skolepligtige alder.
Vi modtager børn med nedsat fysisk og psykisk funktionsniveau. Det kan være:
Udviklingshæmmede børn. Børn med multiple funktionsvanskeligheder. Børn med markante udviklingsforstyrrelser inden for autismespektrumforstyrrelser og opmærksomhedsforstyrrelser.
Skolen er en del af Børnespecialcenteret i Holbæk kommune, kerneområde Læring og Trivsel. Skolen er en enhed beliggende på 3 matrikler i Holbæk by, Vandtårnsvej 10, Kikhøjparken 1 og Seminarieparken 2, og rummer ca. 110 elever. Fritidshjemmets personale dækker ud over eftermiddagstimerne både timer i skolen og ydre timer som morgenåbning, aftenklub og skoleferier.
Børnespecialcenteret har tilknyttet et Videnshus med tale-høre konsulenter, kommunikationsvejlede-re og fysio- og ergoterapeuter, derud over samarbejder vi med forældre/aflastning/bosted, psykolog, uu-vejleder, socialrådgivere og sundhedsplejerske m.fl. |
Lokale målsætninger
|
Beskrivelse
|
Mision |
Ladegårdsskolens læringsprofil er bundet op til skolens kerneopgave: Vi skal understøtte barnets udvikling til selvstændighed og deltagelse i fællesskaber. Vi tilbyder almindelige skolefag som enhver anden folkeskole fra 1. til 9. klasse – dog arbejder vi ud fra det udvidede undervisningsbegreb.
På Ladegårdsskolen arbejder vi ud fra det udvidede undervisningsbegreb, hvor vi anerkender, at alle aktiviteter indeholder mulighed for udvikling og læring, som kan være meningsfuldt for eleven.
Gennem faglig og social læring arbejder vi mod, at eleverne opnår livsglæde og den største grad af selvstændighed og selvhjulpenhed. Vi arbejder med at øge elevens evne til at håndtere egne funktionsnedsættelser, så livsudfoldelsen optimeres. |
Vision |
Alle aktiviteter på skolen og fritidshjemmet tager udgangspunkt i den gode relation og udvikling af elevens ressourcer. På Ladegårdsskolen arbejder vi tværfagligt. Motorik, bevægelse og sansebearbejdning integreres bevidst i dagligdagens aktiviteter, da det optimerer læring. Fysio- og ergoterapeuter arbejder undervisningsrelateret og bidrager til, at undervisningen tilpasses den enkelte elevs behov, motorik og sansebearbejdning.
For at give eleverne de bedst mulige kompetencer for at kunne udtrykke sig i samspil og kommunikation med andre mennesker arbejder tale-høre konsulenterne sammen med det øvrige personale bl.a. med Videoanalyse efter VIKOM principper, Marte Meo og ASK (Alternativ Supplerende Kommunikati-on).
I starten af skoleåret udarbejdes en individuel læringsplan for alle elever. Læringsplanen er udtryk for de mål og handleplaner, der er for eleven gennem hele dagen dvs. både i skole og på fritidshjemmet. I fagene dansk og matematik beskrives målene ud fra Fælles pejlemærker, som bygger på Fælles mål i Folkeskolen.
At have en god, åben og anerkendende dialog i hverdagen, samt skabe gennemsigtighed og sammenhæng mellem beslutninger, begrundelser og handlinger. ”Mod på kerneopgaven” og de fem ambitioner: At skabe sammenhæng og samarbejde At basere vores beslutninger på viden og faglighed At vise tillid og ansvar i ledelse At have mod og stolthed At sikre gode rammer for arbejdet
|
Daglig ledelse
|
Ledelsen arbejder for kerneopgaven; at skabe bedst mulig trivsel og udvikling for eleverne, hvilket danner grundlag for de beslutninger der skal træffes. Arbejdsmiljøet for medarbejderne spiller en afgørende rolle i at få dette arbejde til at lykkes. Vi arbejder efter Holbæk kommunens fem ambitioner og har især fokus på |
Beskrivelse af planlagte mødeaktiviteter:
|
Skolebestyrelsesmøder MED-møder TRIO-møder Pædagogisk dag afholdes i september. Visionsudvalg Sparrings og Koordinationsudvalg Faggruppemøder Afdelingsmøder Teammøder inkl. supervision Lærer- og pædagog forberedelse ugentlig. Teatermøder Morgenåbningsmøder Klubmøder Forældremøde i september Sommerfest i juni med forældre / dimission for udskoling Faglige fora Faglige udvalg (dansk og matematik) Storgruppemøder |
Arbejdstid: lærer, pædagog, medhjælp (PA)
|
Lærer: |
Der er ansat 26 lærere i skoleåret 2023-24
Et skoleår udgør årligt 42 uger. Læreres arbejdstid tager udgangspunkt i en nettoårsnorm på 1686 timer inklusiv 6. ferieuge. Normperioden er et år, regnet fra 1. august til 31. juli. Arbejdstiden planlægges over 208 dage. Der afholdes ferie uge 42, uge 7 samt uge 28, 29 og 30. Sjette ferieuge administreres jf. ferieaftalens bestemmelser.
Den individuelle forberedelse er på 300 timer. Timerne tildeles i en pulje. Forberedelsen kan henlægges til andre steder end skolen. Den fælles forberedelse udgør en pulje på 75 timer. Den resterende tid er til øvrige opgaver.
Som udgangspunkt har lærerne 28 positioner = 840 timer + 15 timer til vikar (flexpulje)= 855 timer Af de 855 timer, så er de 750 undervisningstimer, som de får undervisningstillæg for. De sidste 105 er tilsyn / gårdvagter.
En position varer 45 minutter, af denne tid er beregnet 37,5 minutter til undervisning og 1,88 minutter til undervisning i elevernes pause, dvs. en positioner er altså (37,5 min + 1,88 min) = 39,38 minutters undervisning og resten er tilsyn.
Der planlægges med forberedelse i fem dage inden skolestart i august - og tre dage i forlængelse af elevernes skoleferie i juni.
Derud over er der en yderligere flexpulje (arbejdstidsaftale) på 15 timer, som skal imødekomme uforudsete hændelser af arbejdsdagen, fx forældrehenvendelser uden for normal arbejdstid |
Pædagoger: |
Der er ansat 24 pædagoger i skoleåret 2023-24 - både fuldtids- og deltidsstillinger.
Man tager tiden fra puljen, der hedder øvrig tid, til at løse opgaverne uden tid.
Der er lagt tre ugers sommerferie(29 og 30 og en fiktiv uge) og en uges fiktiv vinterferie. De er lagt i elevernes ferie. Der er indlagt fiktiv 5. ferieuge, hvor en af dagene er fast. Det drejer sig om dagen efter Kristi Himmelfartsdag. Husk at give kontoret besked. Den fiktive vinterferie kan holdes når som helst efter aftale med leder. Det samme gælder de fire fiktive dage, der er tilbage i den fiktive 5. ferieuge. 6. ferieuge er ikke skrevet ind, men den kan afholdes når som helst efter aftale med leder, udbetales eller overføres. I elevernes ferie er der regnet med jeres normtid. Arbejdstiden er lagt på 226 dage. Der er lagt 3 "0-dage" mellem jul og nytår.
Udgangspunktet for en fuldtidsansat er ca. 5,9 timers forberedelse i de 40 skoleuger. |
Fælles for lærere og pædagoger: |
Eksempler på opgaver der løses udenfor undervisnings-/børnetid: Skole-hjem samarbejde (forældremøder, samtaler, mv), diverse møder, revisiterings-konferencer, læringsplaner, underretninger og udtalelser, tilsyn med fag og lokaler ect. Klasselæreren varetager i tæt samarbejde med pædagogerne forældresamarbejdet med klassens forældre som gruppe og med den enkelte elevs forældre. På Ladegårdsskolen bruges betegnelsen: Kontaktlæreren - og kontaktpædagogen, som er særlig ansvarlig for udarbejdelsen af læringsplaner og afholde af revismøder, forårsmøder og div. |
Pæd. Medhjælp (PA): |
Der er ansat ca. 63 medhjælpere - både fuldtids- og deltidsstillinger.
Al tid, udover tid til planlagte møder eller opgaver, planlægges som børnetid. Der kan evt. indgås aftaler om forberedelsestid med nærmeste leder.
Medhjælper har en pulje timer udover møder. 35 timer til uforudsete hændelser, Aula, tjekke arbejdsmail, hvis afhentning af børn er forsinket, hvis man står for aktiviteter i forbindelse med undervisningen og evt. vikardækning, hvis timerne ikke er brugt. Man holder selv styr på timerne. Opgaver udover honoreres med tid. |
Registrering af tid
|
|
Traditioner |
Motionsdag fredag i uge 41 Fællessang ved flagstang i forbindelse med både skoleårets start og afslutning. Lucia Juleafslutning samt julegudstjeneste Fastelavn fritidshjemmet Teater Sølund Halloweeen- og nytårsfest Emneuger Sommerfest med forældre Sjællandsfestival |
Magtanvendelser |
Vores elever er indskrevet, fordi de har særlige udfordringer. Vi udøver ikke magt, medmindre eleven er til fare for sig selv eller andre. Hvis vi har været i en situation, hvor det har været nødvendigt og hvor pædagogisk intervention ikke har virket, inddrages hjemmet og vi dokumenterer hændelsen.
Hvert år opdateres risikovurderinger. |
TR, AMR, MED, TRIO, elevråd |
Der afholdes hyppige møder, som fastlægges for et skoleår ad gangen. Her samarbejdes der mellem ledelse og tillidsvalgte om “den gode arbejdsplads” Forebyggelse er en stor del af sikkerhedsarbejdet. De otte ledestjerner danner udgangspunkt for dialogen. |
Videnshuset |
Vi samarbejder tæt med ergoterapeuter, fysioterapeuter og tale/hørekonsulenter som har faste timer på skolen. Disse forestår blandt andet indskolingsundersøgelser, individuelle og gruppeorienterede aktiviteter med eleverne. Ikke mindst bidrager de med tværprofessionel sparring til de selvstyrende teams I samarbejde med Videnshuset planlægges der møder mellem Videnshuset og alle teams, hvor eleverne gennemgås. Disse møder fastlægges fra årets start. |
Kompetenceudvikling |
Der arbejdes pt. I Visionsudvalget på fælles retning. Øvrige elementer i kompetenceudviklingen Supervision Tværfaglig sparring Teammøder og teamdag Pædagogisk dag Fagudvalg Fælles forberedelse Fagudvalg på fælles kurser, fx danskudvalget |