Spring til indhold

Motorik og sansebearbejdning

Alle sanserne skal arbejde sammen og bearbejdes som en helhed, for at vi kan reagere passende i forhold til en aktuel situation. Motorik og sansebearbejdning hænger uløseligt sammen.

Motorik er bevægelse, lige fra bevægelser af kroppen til at hæve et øjenbryn, tale eller synke. Bevægelse skaber glæde og parathed til læring.

Sansebearbejdning sker hele tiden. Det er bearbejdningen af alle de indtryk vi modtager gennem syn, hørelse, smag, lugt, berøring, muskel-ledsans, ligevægts- og balancesans.

Nogle gange informerer sanserne os om, at noget ikke føles rart. Andre gange fortæller sanserne os, at alt er OK. Et barns adfærd kan afspejle, om barnet har vanskeligheder med sansebearbejdning. Børn, der er urolige, er mange gange nødt til at bevæge sig for at mærke sig selv.

Når børn, der opfører sig trodsigt og hidsigt, siger ”nej”- kan det betyde ”mit sanseapparat skal lige omstille sig til en ny opgave, så vent lidt”.

På Ladegårdsskolen arbejder vi tværfagligt og motorik, bevægelse og sansebearbejdning implementeres bevidst i dagligdagens aktiviteter, da det optimerer læring.

Skolens fysio- og ergoterapeuter arbejder undervisningsrelateret og bidrager til, at undervisningen tilpasses den enkelte elevs behov, motorik og sansebearbejdning.



Feedback

Sidst opdateret

17.11.2021

Ansvarlig redaktør

Erik Holm Thomsen